Convocatòria ELS BORJA

Aquesta reunió d’investigadors té com a objectiu principal analitzar la recepció de les figures dels Borja, des de la seua època fins al present, a través de les diverses manifestacions artístiques que s’han inspirat en la cèlebre família valenciana.

Quin concepte s’ha difós dels Borja des del cinema? Com s’han plasmat els papes a la literatura? Com ha influït la televisió, l’òpera o el teatre per consolidar la famosa “llegenda negra” que envolta aquesta nissaga? Quines expressions artístiques de la modernitat s’han interessat pels Borja i des de quina òptica? Quant hi ha de fantasia i quant de documentació històrica a les representacions artístiques que rodegen el cognom més internacional de Xàtiva?

Els participants poden interessar-se per estudiar l’extensa narrativa creada entorn dels Borja, amb obres de gran qualitat com l’Angela Borgia de Conrad Meyer, Els Borja de Klabund o Borja papa de Joan Francesc Mira, i productes comercials d’èxit internacional com The family  (Els Borja) de Mario Puzo. També poden ocupar-se del teatre: des dels autors anglesos postshakespearians (Barnabe Barnes, Nathaniel Lee), passant per la fonamental Lucrèce Borgia de Victor Hugo, Jules Verne, Pietro Cossa i A. C. Swinburne, fins al Borja-Borgia de Manuel Vicent o una obra mestra inclassificable com el Concili d’Amor d’Oscar Panizza. Sense oblidar la poesia de temàtica borgiana: des d’un Cantalicio o un Ariosto que canten els fastos dels fills del papa Alexandre fins als moderns com Paul Verlaine, Ernesto Cardenal i Antoni Martínez Revert.

Així mateix, els comunicants poden centrar les seues propostes en la pintura de Joan de Joanes o en l’òpera de Donizetti tant com en el còmic Los Borgia de Milo Manara y Alejandro Jodorowsky, el videojoc Assassin’s Creed: Brotherhood o les sèries de televisió Borgia: Faith and Fear i The Borgias. A banda de l’estudi d’una ampla filmografia amb més de quaranta títols, des de The eternal sin (1917) de Herbert Brenon fins Los Borgia (2006) d’Antonio Hernández, amb films de culte de Murnau, Abel Gance o Valerian Borovczyk.

En definitiva, aquest congrés tracta d’estudiar quin tipus de recreació dels Borja s’ha fet i es fa des dels distints discursos artístics per observar de quina manera s’ha fixat el concepte “Borja” o “Borgia” a l’imaginari col·lectiu internacional, més enllà de realitats històriques contrastades. Tractarem de respondre la següent pregunta: com l’art ha plasmat i utilitzat els Borja? Totes les comunicacions que seguisquen aquesta via i oferisquen visions innovadores sobre el tema, seran benvingudes.

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Esta reunión de investigadores tiene como objetivo principal analizar la recepción de las figuras de los Borja, desde su época hasta el presente, a través de las diversas manifestaciones artísticas que se han inspirado en la célebre familia valenciana.

¿Qué concepto se ha difundido de los Borja desde el cine? ¿Cómo se han plasmado los papas en la literatura? ¿Cómo ha influido la televisión, la ópera o el teatro para consolidar la famosa “leyenda negra” que rodea a esta saga familiar? ¿Qué expresiones artísticas de la modernidad se han interesado por los Borja y desde qué óptica? ¿Cuánto hay de fantasía y cuánto de documentación histórica en las representaciones artísticas que rodean al apellido más internacional de Xàtiva?

Los participantes pueden interesarse por estudiar la extensa obra narrativa creada en torno a los Borja, con obras de gran calidad como la Angela Borgia de Conrad Meyer, Los Borja de Klabund o Borja papa de Joan Francesc Mira, y productos comerciales de éxito internacional como The family (Els Borja) de Mario Puzo. También pueden ocuparse del teatro: desde los autores ingleses postshakespearianos (Barbabe Barnes, Nathaniel Lee), pasando por la fundamental Lucrèce Borgia de Victor Hugo, Jules Verne, Pietro Cossa y A. C. Swinburne, hasta el Borja-Borgia de Manuel Vicent o una obra maestra inclasificable como el Concilio de Amor de Oscar Panizza. Sin olvidar la poesía de temática borgiana: desde un Cantalicio o un Ariosto que cantan los fastos de los hijos del papa Alexandre hasta los modernos como Paul Verlaine, Ernesto Cardenal y Antoni Martínez Revert.

Asimismo, los comunicantes pueden centrar sus propuestas en la pintura de Joan de Joanes o en la ópera de Donizetti tanto como en el cómic Los Borgia de Milo Manara y Alejandro Jodorowsky, el videojuego Assassin’s Creed: Brotherhood o las series de televisión Borgia: Faith and Fear y The Borgias. Además del estudio de una amplia filmografía con más de cuarenta títulos, desde The eternal sin (1917) de Herbert Brenon hasta Los Borgia (2006) de Antonio Hernández, con films de culto de Murnau, Abel Gance o Valerian Borovczyk.

En definitiva, este congreso trata de estudiar qué tipo de recreación de los Borja se ha hecho y se hace desde los distintos discursos artísticos para observar de qué manera se ha fijado el concepto “Borja” o “Borgia” en el imaginario colectivo internacional, más allá de realidades históricas contrastadas. Trataremos de responder la siguiente pregunta: ¿cómo el arte ha plasmado y utilizado a los Borja? Todas las comunicaciones que sigan esta vía y ofrezcan visiones innovadoras sobre el tema, serán bienvenidas.

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